De afdeling Detecting Financial Crimes (DFC) is een relatief nieuwe squad binnen de ABN AMRO.
Veiligere samenleving
Het is normaal en belangrijker geworden om je klanten beter te leren kennen. Wanneer je namelijk mensen kent, weet je beter wat hun drijfveren en doelen zijn en kun je sneller ingrijpen als blijkt dat er sprake is van fraude, witwassen en/of het financieren van terrorisme.
Op deze afdeling komen alle activiteiten tezamen en door middel van het opsporen van financiële criminaliteit, oftewel crimineel geld is ‘Het veiliger maken van de samenleving’ de missie van DFC van de ABN AMRO.
Het witwassen van geld
Wanneer mensen een financiële transactie uitvoeren om de illegale oorsprong van het geld te verhullen noemen we dit ‘geld witwassen’.
Op deze manier wil een crimineel, die bijvoorbeeld één miljoen euro contant heeft verdiend, graag zijn of haar geld graag plaatsen in de witte economie en het spoor naar de illegale herkomst versluieren.
Het werk van de DFC
Gelukkig bestaat maar een klein gedeelte van de in totaal 6,6 miljard transacties die de Nederlandse banken per jaar verwerken uit criminele transacties.
En precies die spelden in de hooiberg zoekt afdeling DFC. De afdeling doet er echt alles aan om hun klanten steeds beter te leren kennen en door onderzoek kunnen zij steeds beter inschatten welke overboekingen een verhoogd risico of buiten de standaard vallen en dus die desbetreffende criminele transacties te vinden. En vinden ze die, dan ondernemen ze actie!
Niet alleen spreker maar ook coach mentale veerkracht
Michael is inmiddels een vaste Keynote geworden tijdens de introductieweek van nieuwe medewerkers en geeft met regelmaat verdiepende workshops op Energiemanagement en Mentale (veer)Kracht. Michael is naast spreker ook veelgevraagd coach op dit gebied. De ABN AMRO wil namelijk hun medewerkers vanaf de start de juiste mentale tools meegeven om met goede energie en de juiste focus dossiers te behandelen en daardoor natuurlijk duurzaamheid te creëren in hun teams zodat de kwaliteit van opsporing behouden blijft en… alleen maar beter wordt.
Al met al een voorbeeld van het bundelen van krachten uit de Corporate wereld, Politie & Defensie en Sport en prestatiepsychologie met als inzet ‘Duurzame High Performance’.
Feedback ABN AMRO
“Michael zorgt er met zijn enthousiasme, humor en kennis voor dat je geboeid bent vanaf de eerste tot de laatste seconde van zijn verhaal.
Door zijn gebruik van sprekende voorbeelden en filmpjes is zijn verhaal voor elke doelgroep herkenbaar en dus geschikt.”
Aldus Michelle Klievink, event manager ABN AMRO.