Skip to main content

Spreker onderwijs

‘Mentale (veer)Kracht zou een schoolvak moeten zijn!’

Als spreker onderwijs wordt Michael steeds vaker gevraagd binnen het onderwijs. Van het voortgezet onderwijs; vmbo, mavo, havo en vwo tot beroepsonderwijs, hogescholen en universiteiten.

De thema’s zijn uiteenlopend en Michael maakt altijd een presentatie op maat.

In het voortgezet onderwijs (VO) kan het gaan over spanningscontrole (energiemanagement en ademhalingstechnieken) voor bijvoorbeeld tijdens de examens. Het kan ook gaan over persoonlijk leiderschap en eigenaarschap. Hoe handelen leerlingen meer vanuit een intrinsieke motivatie en pakken ze controle over de richting in hun leven. Bijvoorbeeld ter voorbereiding op een vervolgstudie of hun praktijkstage c.q. werkplek.

Wat kun je van Michael als spreker onderwijs verwachten?

  • Programma of presentatie op maat;
  • Zelf een pedagogische achtergrond en ervaring binnen het onderwijs (Sportacademie / Docent LO);
  • Goede connectie en contact kunnen maken met doelgroep (o.a. herkenbaarheid vanuit diverse tv-programma’s).
Boek Michael als spreker onderwijs

Samenwerkingen als spreker

Deze organisaties gingen je voor

Michael als spreker onderwijs

Fitheid, vitaliteit en algehele well being vergroten

Op de Politieacademie Ossendrecht kwam hij voor het eerst in aanraking met Mentale (veer)Kracht. Vanuit deze locatie werd een groot programma over de Nationale Politie uitgerold om politiemensen mentaal beter te wapenen tegen hun dagelijkse veelal uiteenlopende zware werkzaamheden en alles wat zij hierin meemaken.

Het grote doel was om uiteindelijk uitval te voorkomen oftewel het ziekteverzuim en dus de fitheid, vitaliteit en algehele well being te vergroten.

Vooraf aan dit programma, in 2010, werd er namelijk door de toenmalig minister Opstelten een onderzoek gedaan naar de gesteldheid van de Politiemensen in Nederland. En een lang verhaal kort; het ging niet zo goed. 25% van de politiemensen kampten met lichte tot zware PTSS klachten, burn-out, bore-out verschijnselen, depressie, etc. Vandaar het programma Mentale Kracht.

Wat hebben we hier nu geleerd?

Misschien wel het grootste programma wat ooit is uitgerold omdat alle 65.000 mensen van de Nationale Politie een meerdaagse training hebben gevolgd. Nu, 12 jaar verder, draait het programma nog.

Eén van de leerpunten was dat dit al hadden moeten starten óp de Politieacademie, binnen het onderwijs dus. Het startpunt moet zijn met de politiestudent c.q. aankomend agent.
We zijn namelijk begonnen met de zogenaamde blauwe ofwel executieve mensen, beter gezegd de operationele eenheden. Achteraf was het qua effect en qua borging beter geweest om dit eerst stabiel te hebben vanuit het onderwijs. Om via de nieuwe instroom van mensen direct Mentale (veer)Kracht te borgen in de organisatie.

Waarom deze inleiding?

Je kunt dit voorbeeld heel goed vergelijken met het dagelijks leven en waarom Mentale (veer)Kracht thuishoort in het onderwijs.

Michael boeken als spreker onderwijs?

‘One picture says more than a thousand words’

Spreker Michael Kortekaas

Volwassenen Vs. Pubers en jong adolescenten

‘Wat nu als ‘we’ dat nou eens eerder hadden geleerd…?’.

Heel vaak mag Michael als spreker, ook binnen bedrijven en overheid, presentaties verzorgen over doelen stellen, energie, aandacht en concentratie, gedachtetraining maar ook grotere onderwerpen als kwetsbaarheid, psychologische veiligheid, betekenis en zingeving. Je zou dus kunnen zeggen Mentale (veer)Kracht. En natuurlijk, daar is hij blij mee. Gelukkig zelfs.

Te laat

Vaak helpt Michael mensen, teams en organisaties weer verder op weg en laat hij ze geïnspireerd en gemotiveerd weer achter. Ik durf zelfs te zeggen dat ze dingen leren en aanpassen in hun leven. Alleen soms… komt het misschien wat laat.

Soms vragen mensen ze zich af en veel vaker vraagt Michael als spreker onderwijs, dat zichzelf vooral af: ‘Wat nu als ‘we’ dat nou eens eerder hadden geleerd…?’.
Als ik nu eens eerder in mijn leven had geweten wat pleasen is, had ik dat dan minder gedaan. Had ik meer en beter nee kunnen zeggen, minder gepiekerd of misschien wel piekeren kunnen loslaten of snappen dat een foutje maken erbij hoort en dat dit heel normaal is. En hoe gaan wij daar als medemens, ouder, coach of leraar het beste mee om?

Je raadt het al… daar ligt een hele mooie rol, misschien wel taak, in het onderwijs voor weggelegd.

Belangrijke thema’s binnen het onderwijs

Een Big 5:

  • 1. Doelen stellen
  • 2. Visualisatie
  • 3. Energiemanagement
  • 4. Gedachtetraining
  • 5. Aandachtscontrole

30

Jaar ervaring

250

Bedrijven geïnspireerd

1400

Inspirationals

7500

Workshops & lessen

Big 5 als spreker onderwijs

1. Doelen stellen Onderwijs

Wie (top)prestaties wil leveren moet weten wat hem of haar motiveert.
Je kunt intrinsiek of extrinsiek gemotiveerd zijn. Dit verschil in doeloriëntatie wordt vaker aangeduid als een verschil in ‘taakgerichten’ of ‘egogerichten’. Taakgerichte mensen zijn vaak bereid hard te werken en hebben meestal een stabiel zelfvertrouwen. Wie op het ego is gericht, heeft vaak een natuurlijk aanleg voor hetgeen en wil winnen met zo min mogelijk training. Beide types zijn strebers, alleen op een andere manier.

Soorten doelen

Om goed gemotiveerd te blijven, is het ook goed om onderscheid te maken tussen verschillende soorten doelen die je kunt nastreven:

  • Een droomdoel dat ver in de toekomst ligt en voornamelijk als inspiratie dient;
  • Een resultaatdoel, waarbij je jezelf vergelijkt met anderen;
  • Een prestatiedoel, waarin je je prestaties vergelijkt met wat je eerder hebt bereikt;
  • Een procesdoel, waarbij je je vooral richt op de manier waarop je iets doet.
2. Visualisatie Onderwijs

Visualiseren is het zo echt mogelijk ‘verbeelden’ van je taak en wordt effectiever naarmate er meer zintuigen bij betrokken worden; dus niet alleen zien maar ook ruiken, voelen, proeven en/of horen. Kijk maar eens naar deze video van Erben Wennemars.

Ons brein leert eigenlijk maar op twee manieren:

  1. Door te doen (meest effectief);
  2. Door te visualiseren.

Je kunt dus door het inzetten van verbeeldingstechieken beter worden in ‘de uit te voeren taak’. Ook wordt visualisatie gebruikt voor bijvoorbeeld spanningscontrole. Je kunt dan spanning oproepen of juist afbouwen door iets rustgevends te denken.

Het meest effectief is om een situatie te visualiseren en die vanuit je eigen perspectief te bekijken en te ervaren, dus als het ware met je eigen ogen.

‘One picture says more than a thousand words’.

Nieuwsgierig wat Michael als spreker voor jou kan betekenen?

Op het podium als

Als spreker leiderschap, werkgeluk en mentale veerkracht wordt Michael geëvalueerd als energiek, authentiek, verfrissend maar vooral als iemand die mensen in de leerstand kan zetten en kan activeren.

Spreker Mentale Veerkracht

Presteren onder druk, omgaan met verandering, teleurstelling en tegenslag en gedragsverandering.

Over Mentale Veerkracht

Spreker Werkgeluk

Aandacht voor persoonlijke energiemanagement, energie is namelijk de basis van presteren en werkgeluk.

Over Werkgeluk

Spreker Leiderschap

Samen op weg naar duurzame High Performance. Want (even) ‘hard’ gaan kan iedereen…

Over Leiderschap

Teambuilder

Inzichten en competenties die leiden tot teambuilding en (verbeterde) teamperformance.

Teambuilding
Boek Michael als inspirerende spreker
3. Energiemanagement Onderwijs

Het is een bekend beeld in de sport.
De sprinter die zichzelf vlak voor de start een paar keer flink op zijn benen slaat of een vechter die met een hele show opkomt en zichzelf klaarstoomt voordat de bel voor de eerste ronde gaat.

Energiemanagement noemen we ook wel spanningscontrole en wordt uitgedrukt als plussen en minnen. Voor iedere taak is er een bepaalde spanning nodig en het is de kunst om deze taak met de juiste spanning uit te voeren. Het gaat dus om spanningscontrole.

De spanningsboog is ook weer te geven in een grafiek als omgekeerde U-vorm.

presentatie curve energiemanagement spreker onderwijs
cirkels van aandacht spreker onderwijs
4. Aandachtscontrole Onderwijs

Waar zat je met je aandacht?
Het is een bekende vraag, opmerking of ergernis van menig coach, medespeler of collega die iemand hopeloos ziet falen, ogenschijnlijk omdat zijn of haar aandacht op iets anders gericht is dan de taak die hem of haar te wachten staat. Je aandacht op de juiste taak kunnen richten is bij het leveren van (top)prestaties van belang.

De Duitse sportpsycholoog en hoogleraar Hans Ebenspächer ontwierp het beeld van de 6 aandachtcirkels (zie afbeelding).

Het gaat dus om taakgericht kunnen werken en dit heeft alles te maken met concentratie oftewel de mogelijkheid om je te kunnen focussen. En uiteraard vergt dit mentale veerkracht training…

Over spreker Michael Kortekaas

‘Gewoon’ doen is de sleutel tot verandering

Als spreker leiderschap, spreker werkgeluk en spreker mentale veerkracht is het één van zijn veelgebruikte uitspraken; ‘dat wat je doet, daar word je goed in’ omvat de kern van een sessie. Zeur en klaag je veel, dan word je daar goed in! Maar leer je bijvoorbeeld omgaan met angst, teleurstelling of tegenslag dan ontwikkel je wilskracht en doorzettingsvermogen.

Het is paradoxaal maar ‘gewoon’ doen is één van de grote sleutels tot echte verandering. De truc is alleen om te beginnen…

Nieuwsgierig hoe Michael als spreker of coach kan bijdragen binnen jouw team of op een event?

Boek Michael als inspirerende spreker
Spreker werkgeluk michael kortekaas
5. Gedachtecontrole Onderwijs

De gedachten die je hebt over je eigen capaciteit, beïnvloeden voor een groot deel je zelfvertrouwen. Als je denkt over voldoende capaciteiten te beschikken voor de taak die wacht, zal dit het prestatievermogen positief beïnvloeden. Wie begint met twijfel, staat op achterstand.

Het 4G-schema

Het model van Albert Ellis wordt gebruikt voor deze mentale veerkracht en vaardigheid.
Hij is bekend als grondlegger van de Rationeel- Emotieve Therapie (RET), die mensen leert irrationale, improductieve en niet helpende gedachten uit te bannen.

Het schema volgt de lijn:
Gebeurtenis – gedachte – gevoel – gedrag

Bijvoorbeeld:
Gebeurtenis: nemen van een strafschop
Gedachte: ‘als ik ‘m maar niet mis’
Gevoel: angst of onzekerheid
Gedrag: verkrampte aanloop en bal verkeerd raken

Zoals je ziet heb je min- en plusgedachten.
Bij het oefenen van mentale vaardigheden rondom het thema zelfvertrouwen en mentale veerkracht gaat het erom de negatieve, ongewenste gedachten – ook wel denkfouten genoemd – te veranderen.

gedachtecontrole spreker onderwijs
Waar gaat het nu allemaal om?

Natuurlijk kwam Michael niet pas voor het eerst in aanraking met Mentale (veer)Kracht op de Politieacademie. Hij had al een heel leven ervaring met deze aspecten. Alleen niet bewust. Hij was al onbewust bekwaam geworden in diverse mentale tools. Michael had niet kunnen zijn waar hij op dat moment stond zonder kennis en kunde van mentale tools.
Deed hij ook dingen die misschien minder handig waren, waar hij zichzelf mee in de weg zat of die gewoon weg niet effectief waren… Ja, natuurlijk. Er was voor hem en er is nog steeds, ook als spreker, veel te leren op dit gebied. En dat geldt voor iedereen.

spreker onderwijs bekwaamheid

Wij zijn allemaal, de hele dag door, bezig met mentale aspecten.
Ons alleen eerder bewust bekwaam maken gaat ons helpen. Zeker in een wereld waarin steeds meer gevraagd misschien wel geëist wordt.

Mentale (veer)Kracht zou een schoolvak moeten zijn!

Wil je meer weten over dit onderwerp of wil je Michael als spreker Onderwijs boeken?

Neem contact op met spreker Michael

Volg Michael

Benieuwd wat Michael bezig houdt? Waar die op het podium staat als spreker? Als eerste op de hoogte van nieuwe blogs vol mentale (veer)kracht? Volg Michael via social media.

Nieuwste Instagram berichten: