Wat, kost een spreker zoveel? Dan wil ik ook spreker worden!
Het is een opmerking die ik soms hoor en die ik begrijp. Het kan namelijk allemaal zo makkelijk lijken. Graag leg ik in deze blog uit hoe een tarief van een professioneel en inspirerende spreker tot stand komt en beantwoord ik veel gestelde vragen over tarieven in de sprekers wereld.
Oja, een sneak preview over korting: die geef ik niet ;-). Want, zoals Jos Burgers zo mooi kan zeggen: ‘Of voor vol tarief, of voor niets’. Na het lezen van deze blog ga ik ervan uit dat mensen de kosten voor een spreker beter begrijpen.
Een succesvolle keynote
Allereerst is het goed om te weten wat er nog allemaal nodig is om een succesvolle keynote te geven en wat een spreker doet als je hem of haar boekt.
- Een kennismakingsgesprek;
- Voorbereiding van de keynote;
- Zorgen voor juist materiaal zoals laptop, aansluitingen, software, geluid, etc.;
- Presentatiemateriaal;
- Aanwezigheid event + reistijd oftewel totale reisduur;
- Fee sprekersbureau of managementassistent;
- Delen slidepack (informatie) achteraf;
- Evaluatie.
Het is dus iets meer dan alleen dat uurtje op het podium staan. En uit ervaring kan ik je vertellen dat alleen al zorgen voor het juiste presentatiemateriaal aardig in de papieren kan lopen.
Tweesprong tarieven sprekers
Met deze punten in het achterhoofd wil ik je graag twee denkrichtingen geven:
- Tarief teruggerekend naar een uurtarief
- Tarief teruggerekend naar het aantal deelnemers
Ad. 1 uurtarief voor een spreker
Een professioneel spreker kost gemiddeld tussen de 2.500 en 5.000 euro. Echte BN’ers zoals Erik Scherder, Margriet Sitskoorn, Diederik Gommers, etc. doen daar nog een schepje bovenop. Tarieven boven de 5.000 euro zijn voor dit kaliber sprekers meer regel dan uitzondering.
Schrik je al van de kosten?
Maak je geen zorgen, de tarieven wennen vanzelf en als je verder blijft lezen kom je erachter dat mijn tarief echt meevalt ;-). Laten we eens 2.000 euro als uitgangspunt nemen en dit terugrekenen naar een uurtarief.
Vanaf een aanvraag tot afronding is een spreker gemiddeld tussen 6-8 uur kwijt uiteraard afhankelijk van locatie oftewel reistijd en wensen (soms eisen ;-)) van de klant. Dit is dus een uurtarief van +/- 250 euro. Je zou kunnen zeggen dat dit vergelijkbaar is met een goed betaalde consultant of advocaat.
Misschien is dit niet handig om te zeggen maar afhankelijk van de vraag van de klant kost het soms ook minder tijd. Uhh, wat?? Dus het uurtarief is dan nog hoger… Ja, alleen bedenk dit even. Iedere spreker heeft een keynote die hij of zijn vaker geeft en zeer succesvol is. De wetmatigheid ‘practice makes perfect’ ligt hieraan ten grondslag.
Een goed vergelijk is te maken met een cabaretier. De voorstellingen zijn meestal tot in de puntjes uitgeschreven, getimed en worden honderden keren gegeven. Je kunt je ook voorstellen hoeveel investeringen qua tijd, energie, reflectie is gedaan voordat dit staat als een huis.
Vind je het uurtarief nu helemaal belachelijk? Blijf nog even verder lezen svp ☺
Ad 2. Aantal deelnemers bij een keynote
We kunnen de kosten ook vanuit een andere kant beredeneren. Vaak sta ik voor minimaal 50, vaker tussen 50-250 en met enige regelmaat tussen 250 en 500 deelnemers te presenteren op een (online) event. Wat kost een ‘spreekbeurt’ dan per deelnemer?
Bij eenzelfde tarief van 2.000 euro is dit als volgt:
- 50 deelnemers: 40 euro per deelnemer
- 100 deelnemers: 20 euro per deelnemer
- 250 deelnemers: 8 euro per deelnemer
- 500 deelnemers: 4 euro per deelnemer
Grappig dat dit een hele ander perspectief op de zaak kan geven, toch?
Competenties van een inspirerende spreker
Er vragen weleens mensen aan mij wat ervoor nodig is om een goeie inspirerende spreker te worden. En of er een gouden tip is. Helaas is dat antwoord niet zo simpel. Allereerst investeren sprekers vaak veel tijd en energie in hun onderwerp. Natuurlijk zijn er sprekers die iets meemaken of door een bepaalde gebeurtenis ineens in de belangstelling komen en dan veelgevraagd zijn, maar dit is meestal niet duurzaam.
Vaker gaat ons vakgebied gepaard met keihard werken en naast een inhoudsdeskundige te zijn en te blijven zijn er veel andere competenties nodig om de keynote tot een groot succes te maken.
- Inspiratie en authenticiteit
Is de spreker echt inspirerend genoeg voor de doelgroep? Heeft hij of zij genoeg kennis en ervaring over het onderwerp? Vaak gaat dit ook gepaard met een bepaalde mate van authenticiteit. Leeft de spreker zijn of haar verhaal. Wat doet hij of zij als niemand kijkt? En klopt dat met wat er gezegd wordt.
- Heldere voorbeelden uit de praktijk
Het is een hele kunst om een bepaald gedachtegoed begrijpbaar te maken voor een breed publiek is mijn ervaring.
- Concrete handvatten, toepasbaarheid en transfer voor ‘iedereen’
Hoe groter het event, hoe meer divers de doelgroep, hoe moeilijker dit is. Mijn credo: ‘Don’t show them what you can do, show them what they can do’.
- Interactie en humor als spreker
Kan de spreker contact maken met het publiek zodat mensen zich snel op hun gemak voelen, de materie interessant vinden en het idee krijgen dat er iets te halen valt? Het gebeurt nogal dat er meerdere sprekers of al behoorlijk wat aandacht is gevraagd van deelnemers waardoor er concentratieverlies kan zijn. Een professioneel spreker kan dit in een paar minuten doorbreken.
- Creëren van een ‘take home message’
Misschien een tegenvaller maar de ‘forgetting curve’ geeft aan dat mensen na een half uur 80 % van de informatie kwijt zijn. Niet erg enthousiasmerend misschien, maar de spreker die dit snapt kan dit in zijn of haar voordeel gebruiken en mensen met de juiste take home message blijvend lang laten terugdenken aan het event en de bijbehorende boodschap van een bepaald onderwerp.
- Tijdsduur keynote
Dit klinkt gek maar hoe korter hoe moeilijker.
En dus is het duidelijke antwoord: Nee! Het kan dus zeker niet goedkoper als het korter is.
Mijn tarief als spreker
Spannend… het valt eigenlijk wel mee. Of je nu via mijn website oftewel direct contact met mij hebt of via een sprekersbureau, mijn tarief is tussen de 2.500 en 5.000 euro. Afhankelijk van lengte en soort keynote. En meestal is dit 45 minuten inspiratie en 15 minuten Q&A.
Korting?
Het is eigenlijk heel simpel, het kan wel, alleen doe ik het niet. Je hebt inmiddels een aardig beeld gekregen van de investeringen die wij doen en hoe een professioneel spreker zich onderscheidt.
Natuurlijk, als er meerdere aanvragen zijn, maatwerkprogramma’s gemaakt worden of er speciale aangelegenheden zijn dan kunnen we altijd overleggen. En komen we er samen niet uit, dan nog kan ik je helpen. Mijn netwerk is namelijk groot genoeg.
Last but not least
Een event is vaak uniek en wordt met veel passie en energie georganiseerd.
Je wilt dan ook graag dat dit allemaal slaagt. Vraag jezelf dus af, wat is het doel en wat wil je bereiken bij het publiek?
Natuurlijk, er zijn trainers of sprekers die voor een habbekrats willen komen maar wat is het uiteindelijke effect hiervan? Goedkoop is vaak duurkoop.
Remember: ‘If you pay peanuts, you get monkey’s’.
Veel succes met uitzoeken van de juiste spreker voor jouw event.
Bel of mail mij gerust,
Michael