Het is één van mijn uitspraken, als spreker leiderschap, werkgeluk en mentale veerkracht, die ik gebruik om mensen uit te dagen daadwerkelijk iets te gaan DOEN met hetgeen wat hen heeft geïnspireerd.
Vanuit mijn vorige artikel kreeg ik wat vragen over de stelling: Kennis ≠ Kunde. Oftewel ‘kennis staat niet gelijk aan kunde’.
“Once you have a rigged way of thinking you cannot change that, even if you want to” – Destin Sandlin
Om dit te begrijpen hebben we iets meer kennis nodig over de werking van ons brein.
Neural pathways
In de meeste gevallen zijn die ‘neural pathways’ niet voor altijd verankerd. Ons brein leert en verandertnamelijk elke dag. Oude zenuwcellen worden vervangen en nieuwe verbindingen worden gemaakt. Daarmee heeft ons brein dus het vermogen om te herstellen en/of te herstructureren.
Het goede nieuws: Je kunt dus veranderen, oftewel verandermanagement. Het slechte nieuws: Het vraagt een leven lang aandacht.
Neuroplasticiteit
In de meeste gevallen zijn die ‘neural pathways’ niet voor altijd verankerd. Ons brein leert en veranderd namelijk elke dag. Oude zenuwcellen worden vervangen en nieuwe verbindingen worden gemaakt. Daarmee heeft ons brein dus het vermogen om te herstellen en/of te herstructureren.
Het goede nieuws: Je kunt dus veranderen. Het slechte nieuws: Het vraagt een leven lang aandacht.
Hersenen Vs. Gedrag
Een brug in je hersenen ontwikkelt zich doordat deze aangevuurd wordt. Hoe vaker je zo’n pad aanvuurt, hoe beter je wordt in datgene. Je gedrag is dus een feedback-loop naar je hersenen. Gedrag vormt je hersenen. Vandaar dat je soms niet zomaar kunt veranderen…
In de praktijk:
Klaag je vaak, dan word je goed in klagen! Kijk je veel op je telefoon, dan word je goed om op je telefoon te kijken… en ben je vaak druk, dan word je goed in druk zijn. Je creëert als het ware jezelf.
Andersom werkt het gelukkig ook:
Pak je rust, dan word je goed om rust te pakken, Zeg je een keertje nee, dan word je beter in ‘nee’ zeggen en als je langere tijd je aandacht richt op één onderwerp dan ontwikkel je de neurale gebieden in je brein die het mogelijk maken om je langer te kunnen focussen.
Wat is hier nu de magie?
Het is paradoxaal maar naast kennis en bewustzijn gaat het dus ook gewoon om doen.
Doelen formuleren, plannen maken, zeggen dat je iets gaat doen, etc. het is bijna waardeloos als je het niet daadwerkelijk koppelt aan een actie. Je brein heeft dan nog maar weinig geleerd. Zeker in situaties waarin de druk toeneemt, uit je comfort zone wordt gehaald of het cognitief, emotioneel en/of motorisch complexer wordt.
Hierbij dan ook mijn volgende stelling, die ik tevens graag als spreker leiderschap, werkgeluk en mentale veerkracht gebruik: Kennis + gedrag = kunde
En een uitspraak die confronterend kan zijn: “Ik ga steeds minder luisteren naar wat je zegt, maar meer kijken naar wat je doet”.
Als laatste wil ik graag de volgende methode introduceren; de drie D’s:
Doen, doen… en nog eens DOEN! 🙂
Succes, Michael