Hoe word je een motiverende spreker die het publiek inspireert? Wat maakt nu een presentatie, lezing of inspirational succesvol voor een motiverende spreker? Er zijn drie belangrijke factoren:
- De persoon;
- De verbinding met het publiek;
- De boodschap.
That’s it. Hoe moeilijk kan het zijn om motiverend te spreken? Nou, best wel dus!
Maar met inzicht in deze drie factoren snappen we beter hoe je kunt spreken met impact of waar je naar kunt kijken als je een spreker vraagt. Veel komt neer op de manier waarop de spreker communiceert, zowel verbaal als non-verbaal.
Hoe word je een motiverende spreker? De persoon
Een veelgemaakt (denk)fout, mensen die presenteren en denken – of hebben het gevoel – dat het vooral om de inhoud van de boodschap gaat die jij wilt overbrengen. Maar jouw persoonlijkheid en de gave om (snel) contact oftewel verbinding te maken met het publiek zijn minimaal zo belangrijk.
Overtuigingskracht is het centrale woord als motiverende spreker
Je bent misschien wel de zoveelste spreker of één van de vele onderwerpen van de dag en mensen kijken naar de manier waarop jij beweegt, hoe je kijkt, of je lacht, fronst, of je comfortabel voelt of onzeker overkomt. En in de eerste paar minuten wordt bepaald hoe interessant jij bent en of je het publiek kunt binden.
Overtuigingskracht heeft te maken met de mate waarin jij echt of betrouwbaar overkomt.
Heeft jouw publiek het idee dat je een kunstje doet of voelen ze dat jouw boodschap recht uit je hart komt. De overtuigingskracht van iemand hangt of van twee belangrijke componenten; likeability en credibility.
Bij likeability, oftewel innemendheid, zoeken mensen het antwoord op de vraag:
Mag ik jou en geloof ik jou? Hoe overtuigend jij als spreker overkomt wordt vooral door die twee vragen bepaald.
Om likeability te versterken dient de spreker een gezonde dosis positieve energie af te geven. Natuurlijk niet gelijk als een dolle tekeergaan maar ‘authentiek’ enthousiast. Laat als spreker zien dat je blij bent om de mensen te zien en om je verhaal te delen. Gun de mensen jouw lach!
‘Voor mij werkt eerlijkheid en zelfspot ook vaak goed om likeability te vergroten als motiverende spreker. Ik spreek over Mentale (veer)Kracht maar geef het publiek al snel mee dat ze niet moeten denken dat ik alles kan en/of goed doe. Een voorbeeld als partner of vader waar ik het compleet verkeerd heb gedaan is vaak een schot in de roos om de lachers op mijn hand te krijgen en mensen een gerust gevoel te geven dat het allemaal menselijk is en dat je fouten mag maken’.
Een tweede punt van overtuigingskracht is credibility oftewel betrouwbaarheid.
De mensen stellen zichzelf de vraag: wie is hij/zij dat diegene dit verhaal mag vertellen?
Heeft hij of zij wel verstand van zaken? Het publiek wil het gevoel krijgen dat jij de moeite waard bent om naar te luisteren.
Het laten doorschemeren van jouw expertise in een bepaald onderwerp, in welke context je dit hebt opgedaan, hoe lang je er al mee bezig bent, etc. werkt hierin heel goed. Let op, dit moet niet zo lang of groot worden dat het lachwekkend wordt.
‘Een mooie uitspraak die Tony Blauer, een wereldwijde autoriteit op het gebied van vechtsport, mij ooit leerde: Don’t show them what YOU can do, show them wat THEY can do’.
Motiverende spreker: De verbinding met het publiek.
Deze competentie is ook cruciaal om een lezing of inspirational tot een groot succes te maken. Een inzicht en onderzoek die hieraan ten grondslag ligt komt uit het kerkelijke, preken op hoorders.
In dit onderzoek vroegen ze mensen of er één of meerdere preken waren geweest die hun leven heeft veranderd. En ja, iedereen had wel 1 preek die van grote betekenis voor hen was geweest. Sommige hadden deze wel tientallen jaren daarvoor gehoord.
Dan is het natuurlijk belangrijk om te weten wat het dan was wat maakte dat die preek zoveel invloed had op het leven. De antwoorden waren volledig eensgezind, de preek sloot naadloos aan op mijn persoonlijk proces van dat moment!
Het afstemmen op de leefwereld, de vragen en verlangens van je hoorders is dus een uiterst belangrijke voorwaarde om als motiverende spreker in verbinding met je publiek te komen. Het is hierbij ook belangrijk of je voor bijvoorbeeld werkgevers of werknemers staat.
Dit helpt ook o.a. ook om contact te maken met het publiek en hen te laten identificeren met zichzelf. Je zoekt als spreker een gemeenschappelijk vertrekpunt voor een avontuurlijke reis samen met het publiek, dit kan bijvoorbeeld werkgeluk zijn.
Motiverende spreker: De boodschap
Wil je een verhaal om zeep helpen? Doe dan het volgende: Breng voorspelbare dingen op een voorspelbare manier. Als je één ding namelijk niet wil dan is het wel voorspelbaar zijn. Toch gebeurt het maar al te vaak…
Ted Talks werelwijd groot succes met veel motiverende sprekers
Wat dan wel? Ted talks zijn een begrip. Waarom?
Vaak zijn die inzichten bedrieglijk eenvoudig in hun voorkomen en is de essentie niet ingewikkeld. Dit is namelijk de regel: een goede boodschap dringt door tot de kern van een onderwerp.
Ted Talks zijn wereldwijd een groot succes geworden. Het grote succes hierachter is dat sprekers verrassend zijn en origineel, zij brengen iets nieuws, mensen krijgen nieuwe inzichten en er zijn momenten van verbazing en verrassing ingebouwd. De sprekers verkondigen een oorspronkelijk gedachte op een oorspronkelijk wijze. De kracht van de boodschap bevindt zich in de mate waarin de spreker in staat is een oorspronkelijke gedachten op een originele wijze te verwoorden.
Nu geïnspireerd of gemotiveerd worden? Bekijk de honderden Ted Talks video’s online.
Dopamine
Mensen gaan ‘aan’ wanneer zij iets nieuws horen en dat heeft te maken met de aanmaak van dopamine. Dan begint de energie te stromen. De vraag is dus: welke oorspronkelijke gedachte ga ik delen? Welke nieuwe dingen ga ik mijn publiek leren…
En het is belangrijk dat deze parels aan inzichten mooi verpakt worden en op originele wijze worden gedeeld. Dit kan met een metafoor, voorbeelden die worden verteld, of het onderwerp wat wordt verteld of het voorwerp wat gebruikt wordt. Op taalniveau zit dit op originaliteit van een boodschap, de woordkeuze, de opbouw van het verhaal en stijlfiguren die worden gebruikt.
Nadat je de kerngedachte van je verhaal hebt ontdekt, is er dus een belangrijke vraag: hoe kan ik deze gedachte nu op de meest verrassende, originele en/of creatieve manier overbrengen? Door een filmpje, een visual, een voorwerp of kan ik iets doen met het decor of kleding? Welke woorden kunnen mijn kerngedachte het beste overbrengen.
‘Daal dus af tot het hart van de zaak en verwoord dat creatief en origineel’
Ben je na dit blogbericht geïnspireerd geraakt en opzoek naar een motiverende spreker voor jouw (online) evenement? Neem dan contact met mij op. We zitten helaas in lockdown, maar veel is online ook mogelijk in een (interactieve) webinar. De afgelopen 2 jaar heb ik al veel webinars mogen geven als spreker. Wil je een aantal voorbeelden van zo’n webinar? Vraag er even naar :-).