Skip to main content

Vrij regelmatig wordt gevraagd wat het publiek kan verwachten van mij als spreker en hoe ik mijn keynotes inricht. Wat mag je van een goede spreker verwachten? Of dit nu een inspirational voor een MT of leadershipteam is van 10 personen of 1000 mensen in het publiek, dit zijn de 5 I’s die ik graag nastreef in elke inspirerende spreker sessie die ik geef.

  1. Inspiratie van de spreker

Naast mijn hele leven in de sport heb ik één andere grote passie: Muziek! Veel mensen weten én verwachten dit overigens niet, maar ik speel al sinds mijn 25e gitaar en op mijn 35e ben ik gaan drummen.

Heb zowel als gitarist en als drummer behoorlijk wat feestjes, bruiloften en partijtjes afgelopen en ik kan jullie vertellen dat dit veel raakvlakken heeft met spreken en natuurlijk mijn achtergrond als instructeur – docent. De communicatie, het spelen met mensen, hen inspiratie geven en samen iets moois van het moment maken kun je echt heel goed met elkaar vergelijken. Of je nu lesgeeft, als spreker op het podium staat of muziek maakt met elkaar.

Waarom maak ik nu deze koppeling?

goede inspirerende spreker keynote sleutel muziekKeynote spreker is een veelgebruikte term en dit komt letterlijk uit de muziek. Keynote betekent ‘sleutel’ oftewel de toonsoort van het nummer of de toonsoort die wordt gespeeld door de band. Als spreker wordt hiermee bedoeld de toon die jij gaat brengen als inspirator en wat je mensen meegeeft voor de dag en/of naar huis.

Vette Majeur

Om maar in de muziek te blijven. Bij mij is dat een vette Majeur! Majeur staat bekend als de toonsoort die vrolijk klinkt. Akkoorden in majeur zijn aangenaam en klinken positief. Mensen worden er blij van. Tegenovergesteld is mineur: droevig. Muzieksoort in mineur mag kraken en soms piepen, denk aan blues.

Vertaald in de praktijk zijn mijn lezingen leerzaam met een grote glimlach. Zit er dan helemaal geen mineur in? Jawel. Ook in muziek is mineur van groot belang om een bepaalde emotie, spanning en kleur te creëren voor de luisteraar. Er kan dan wel degelijk iets aangezet worden en mensen in reflectie te krijgen.

Bij mij zijn dat vaak (wetenschappelijke) feiten over menselijk gedrag en daarmee gepaarde consequenties als burn-out klachten, korte termijn keuzes in het leven, slaaptekort, bewegingsarmoede, telefoongebruik, etc. Vaak juist in mineur, beter gezegd confronterend want anders komen we nergens. Gedragsverandering is namelijk al lastig genoeg, zeker als je dit te lief wilt aanpakken.

  1. Interactie tussen een goede spreker en het publiek

Dit is misschien wel de meest gehoorde vraag en/of opmerking van ‘de klant’. Houd je het ook een beetje interactief? Oftewel niet allemaal maar zenden. Ik vind dit overigens een terechte vraag met de ‘Forgetting Curve’ in het achterhoofd.

Mensen, deelnemers, het publiek heeft na 20 minuten nog maar 60% van de aangereikte kennis ‘in het hoofd. Na 60 minuten een kleine 40% en na één tot een paar dagen blijft er nog maar 20% over. En dan nog de realiteit dat kennis geen kunde is.

Interactie is van groot belang

Reflectie, een quiz, mensen vragen laten stellen en koppelen aan bestaande kennis en ervaringen van het leven is belangrijk. Je gebruikt als het ware een psychologisch trucje om de informatie beter op te slaan in het brein. En dat helpt natuurlijk weer veel beter om je punt te maken en mensen tot andere ideeën en inzicht te laten komen. Daarover gesproken…

  1. Een goede spreker geeft ideeën en inzichten

Een goede spreker geeft je (nieuwe) ideeën en inzichten. Dit doet hij of zij door de kennis en kunde in een bepaald vakgebied. Maar vaak ook, en dit is afhankelijk van het onderwerp van de lezing, door zijn of haar levenservaring, houding, attitude en daadwerkelijk gedrag ten opzichte van bepaalde gebeurtenissen.

Einstein

De opmerking van Einstein vind ik hier vaak van toepassing. “Als je het niet binnen 60 seconden kunt uitleggen dan ken je de materie niet goed genoeg.” Ik merk heel vaak dat het een kunst is om jouw gedachtegoed, de ideeën en inzichten die je over een bepaalt onderwerp hebt en natuurlijk de (persoonlijke) vragen die hieruit voortkomen kort, helder en duidelijk te communiceren. De spanningsboog van mensen is vaak niet groot. Zeker niet als je op een event staat waar meerdere sprekers en onderwerpen de revue passeren.

Het helpt vaak om vooraf af te vragen

Wat wil je mensen meegeven en welke ‘darlings’ kan ik beter ‘killen’ om tot de essentie te blijven. Het helpt als de mensen, het publiek snel denken: ‘Hé, dit klinkt interessant en hier kan ik wat mee’.

Vaak betekent dit niet al te moeilijk doen en/of direct te veel van mensen vragen.

Hoe goed jij bent en wat je allemaal doet en kan is daarom vaak niet helpend. Je gedachtegoed en de ingezette verandering moet wel haalbaar klinken.

  1. Interventie

Wanneer je inspiratie hebt gegeven, met de juiste interactie het voor elkaar hebt gekregen om jouw ideeën en inzichten te delen, wordt het tijd voor een interventie. Dit klinkt heel zwaar maar zo bedoel ik juist niet.

Het gaat er juist om dat mensen even de tijd krijgen om het e.e.a. te laten bezinken, tot reflectie kunnen komen en wat dit betekent voor hun leven. Natuurlijk vinden wij het belangrijk wat we te vertellen hebben en zijn wij zelf vaak kampioen in een bepaald onderwerp qua kennis en gedrag. Het is ook belangrijk om te realiseren dat dit meestal ‘A bridge to far’ is voor de deelnemende mensen. Zeker op korte termijn.

Stimuleer mensen om na te denken over wat zij anders kunnen doen. Liefst klein, overzichtelijk en ook nog wat men leuk vindt of waar de aandacht naartoe gaat.

En dan natuurlijk… DOEN!

  1. Ik geef je als spreker mee: In ACTIE!

Wanneer je mijn blogs leest, mij op bijvoorbeeld LinkedIn volgt of misschien al wel in het echt gezien hebt is dit geen geheim meer… ‘gewoon’ DOEN oftewel in actie komen is de belangrijkste sleutel om tot verandering te komen. Ik vind dus ook dat hier nagenoeg altijd een component van in moet terugkomen.

Of het nu om persoonlijke coaching gaat, een workshop, vergadering, een heidesessie en/of inspirational betreft. Zonder actie wordt er überhaupt geen richting ingezet. Laat staan de juiste richting.

Doen is de Magic Bullet!

Leg dus nadruk op de reflectie, laat mensen een ‘interventie’ bepalen voor zichzelf, met een buurman of buurvrouw van die dag, een collega of misschien wel hardop uitspreken in het publiek wat de te nemen actie van hen is, liefst nog voor dezelfde dag.

Wat ga jij DOEN? Welke actie ga je ondernemen…?

Veel succes en tot snel,

Michael